سفارش تبلیغ
صبا ویژن
...منوی اصلی...

...درباره خودم...

...لوگوی وبلاگ...

...لینک دوستان...
قصرشیرین
یاامیرالمومنین روحی فداک
میریزید نیوز
سیب خیال
حقوقی وقضایی
عاشقان ولایت
عشق در کائنات
موج
جاده خاطره ها
حماسه هشت سال دفاع مقدس
طریق یار
ماودلاوران
تبسم بهار
اصل 110،اصل ولایت فقیه
قافیه باران
شجره طیبه
تاریخ مصرف یا بهتره بگم تاریخ بی مصرف
ألیس اللهُ بکافٍ عبده
دفاع مقدس
خورشید آل یاسین
آسمان شهادت
این نجوای شبانه من است
این نجوای شبانه من است
asheghe tanha
سرودعرش
السلام علیک یا فاطمه ازهرا س
ای آنکه غیر از کربلا جایی نداری
گروه فرهنگی سردار خیبر
جهادی
هدایت قرآنی
درپناه آسمان
سکینه (س)بنت الحسین ع
کشکول
کشکول
التیام
مهاجر
به یاد لاله ها
شرکت نمین فیلتر
دختران بیدار
راهی دیار عشق
بی قرار زهرا (س)
بی قرارزهرا(س)
مکتب الشهداء
پایگاه شهادت
ایران توانا
سوخته
یوم الفرج
سنگرسازان بی سنگر
نینوا
کربلایی 110
باافلاکیان
رویای عبور
انجمن فعالان قرآنی
پلاک ،شهادت (فقط شهدا کلیک کنن)
قطعه26
بازماندگان
عشق یعنی پرواز
قاصدکهای گمنام
پنجره‏ای رو به عشق...!
انک اشعارونثرادبی عاشورایی
وصیت نامه های یکی نه مثل همه
خادم الشهداءفردوس
مدایح زیبای امام حسین(ع)از جواد مقدم
دلم گرفته بهونه چرا نمیایی؟
رهروان شهدای تخریب
دختران با حجاب
....حرفی از جنس دل
یه پوتین یه پلاک
آسمان شلمچه
بسم رب الشهداءوالصدیقین
زندگی نامه شهداء
شهیدان,جاودانه ترین ستارگان ایران
جنبش سایبری حجاب وعفاف
منتظران ظهور
بسیج قافلة عشق
وضودرفرات،نمازدرکربلا
دل نوشته های دودختر شهید
سرباز سایبری ولایت
فانوس
درتمنای وصال
صوت الرقیه(س)
سردار شهید حاج حسین اسکندرلو
پادر رکاب عشق
شمیم عشق
سه راهی شهادت
شورای تبیین مواضع
مادر سادات
ستارگان دوکوهه
شهید دکتر مصطفی چمران
بسیج دانشجویی شهید همت
.....صبرینا
(مجتمع فرهنگی )بهشت نور
من یک حزب الهی ام
مجنون الحسین (ع)
فدائیان رهبری
حزب فقط حزب علی رهبر فقط سیدعلی
امام رئوف
این عمار
قافله رفت ......ما جامنده ایم
به رسم رفاقت سلام خدا
یه کم به فکر جهنم باشیم تاوارد بهشت شویم
لاله های آسمانی
بانک اشعارمهدوی
اَللّهُمَّ بَلِّغْ مَوْلانَا الْإِمامَ الْهادِىَ الْمَهْدِىَّ
راه روشن
یادآوری سیره عملی شهداء
وبلاگ قرانی ندای اسمانی
تنهاترین پسر فاطمه(س)
طلائیه
شمیم یاس
زنده های افقی
شمشم یاس (بک گراند مذهبی)
کیمیا
خادم شهدای خرمشهر عشیری وعلی مریچه
مرگ بر ضد ولایت فقیه
خورشید سرخ
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
مقام معظم رهبری
ریاست جمهوری اسلامی ایران
آیت الله مظاهری
آیت الله لنکرانی(ره)
آیت الله بهجت(ره)
امام خمینی (ره)
معجزات علمی قرآن
سرباز امام خامنه ای
طرح ختم صلوات
پسورد جدید نود
عقاید شیعه
احکام ومسائل شرعی
امام حسین علیه اسلام
فال روزانه
وب سایت حضرت ابوالفضل العباس
طنزوشوخی در حبهه
آموزش سراسری مهدویت ازطریق رسانه
تصاویر مذهبی واسلامی
مرجع تخصصی عمران
شبکه خبری تابناک
خدمات وبلاگ نویسان
بچه های خاکریز
مجله الکترونیکی چهار قد
دیاررنج
چوب خدا
پیروان ولایت
بیانچه
دل نوشته
شبهای عملیات
شیعه سیاسی
شیعتی
افق سبز
شفاعت
مشرق
فصلنامه میثاق با کوثر
وب سایت سیاسی،مذهبی حاج محمودکـریم
ندای فطرت
یاعلی سیدعلی
وصال امید
سایت موئسسه فرهنگی و رسانی تبیان

...لوگوی دوستان...



















































...موسیقی وبلاگ...

اعوذبالله من الشیطان الرجیم.

بحثى که بعد از عاشورا گوش مى‏دهید بحث بسیار شنیدنى و مفیدی است. خیلى‏ از شما هم این بحث را نشنیده‏اید و شنیدنش هم لازم است. این بحث تحت عنوان، انتقام است. موضوع مختار و انتقام از قاتلین کربلا است. من یک سیماى کلى براى شما بگویم. یزید چند سال حکومت کرد؟ سه سال حکومت کرد. سال اول حادثه کربلا را بوجود آورد. سال دوم دستور قتل عام مردم مدینه را داد. سال سوم مکه را خراب کرد. دیگر بیشتر نمى‏تواند خراب کند. فقط اگر یک سال دیگر هم بود، قرآن را آتش مى‏زد. لعنت تمام فرشتگان و انس و جن و لعنت هر ذى شعورى بر بنى امیه و قاتلین امام حسین(ع) باد. من ماجرا را براى شما اینطور بگویم. وقتی حادثه‌ی کربلا ایجاد شد، زن و بچه امام حسین را به عنوان اسیر به مدینه بردند. تا وارد مدینه شدند، یک کسى را خواستند که طبع شعر داشت. گفتند: تو پدرت شاعر بوده است. گفت: خودم هم طبع شعر دارم. گفت: پس برو و بگو که خاندان امام حسین بعد از اسارت دارند به مدینه مى‏آیند. وارد مدینه شدند یکسره سر قبر پیامبر رفتند. گفتند: یا رسول الله در کربلا نبودى. موجى در مدینه و کوفه و مکه افتاد. در کوفه یک ذره یک ذره مردم گفتند: این چه غلطى بود که ما کردیم؟ آخر مردم کوفه از درون بنیه ایمانى داشتند. اما چون حضرت امیر حکومت مى‏کرد عدالت على بن ابیطالب را در آنجا دیده بودند و فرق بین على بن ابیطالب و دیگران را هم مى‏دانستند. بد نیست که یک خاطره براى شما بگویم. در کوفه ایرانى زیاد بود. غیر عرب زیاد بود. پیغمبر که آمد دستورش بین ایرانى و غیر از ایرانى، عرب و اعجم مساوى بود، بعد از پیغمبر مسیر عوض شد. حتى گفتند: به ایرانى‏ها دختر ندهید. ایرانى حق ندارد که قاضى بشود. فرمانده نظامى شود. شغل کلیدى به غیر از عرب‏ها ندهید. یک مقدارى غیر عرب‏ها تحقیر شدند و لذا اینها پیغمبر را دوست داشتند. بعد از پیغمبر ناراضى بودند و منتظر حکومت على بن ابیطالب بودند. على بن ابیطالب هم که پنج، شش سال حکومت کرد، باز مثل پیغمبر عمل مى‏کرد. اینها با على خوب بودند. مثلاً فرض کنید یک حادثه‏اى پیش مى‏آید. پولى، دلارى، پیکانى، زمینى، عروسى، عشقى، فیلمى، یک وقت یک بچه‏اى که از خانواده مذهبى است، براى یک مدتى تاب مى‏خورد. یک جاى دیگر مى‏رود و برمى گردد. بعد مى‏گوید: این چه غلطى بود که کردیم؟ گفتند: چرا ما چنین کردیم؟ آدمى که مدت‌ها از هواى سالم استفاده کرده است. وقتی دچار اعتیاد می‌شود و با سیگار و تریاک و هروئین آشنا می‌شود، مى‏گوید: چرا اینطور شدم؟ مردم کوفه‏ هم اینطور بودند. یعنى مذهبى بودند و طرفدار على بن ابیطالب بودند. اما در یک مرحله‏ با تهدید و تشویق، کلاهى سرشان رفت. على‌ای حال مردم کوفه آنقدرى هم که ما به آنها فحش مى‏دهیم، حرام زاده نبودند. حلال زاده هایى بودند که بدبخت شدند. مثل بچه مسلمانى که تریاکى شود. هروئینى شود. فاسد شود. مثل نماز خوانى که تارک صلوة شود. بنابراین بعد از این که امام حسین شهید شد، یک خرده «فَرَجَعُوا إِلى‏ أَنْفُسِهِم‏»(انبیاء/64) به خودشان برگشتند و گفتند: آخر این چه بود؟ ما از على بن ابیطالب چه بدى دیده بودیم که با پسرش این چنین کردیم؟ یک ذره یک ذره جوش آمدند. چهارهزار نفر گفتند: ما باید شهید شویم. چون خیلى غلط کردیم که ساکت شدیم. پسر پیغمبر را در کنار آب، تشنه کشتند. شروع به قیام کردند. دولت وقت هم بنى امیه بود. با اینها درگیر شد و سه هزار و سیصد نفر از اینها را کشت و هفتصد نفر دیگر ماندند. این چهارهزار نفر را توابین مى‏گویند. یعنى کسانى که از سکوت خودشان ناراحت بودند که چرا یک ظلمى شد و ما نگاه مى‏کردیم؟ سکوت هم گناه است. بگذار یک حکم فقهى بگویم. اگر مظلومى را مى‏کشند و شما بایستى و نگاه کنى، از نظر حقوق اسلامى باید نور چشم شما را از بین برد. نه اینکه چشمت را با چاقو در بیاورند. نه! چشم باشد. نور چشم شما را باید بگیرند. براى اینکه وقتی مظلوم را مى‏کشند یا با حمایت بکنى و یا باید جیغ بزنى. تماشا کردن ظلم است و جایز نیست. یک کسى را دارند مى‏زنند. شما بگویی: به من چه؟ مگر مى‏شود که اینطور بود؟ اینها چهار هزار نفر بودند. سه هزار و سیصد نفر از آنها در یک ماجرا شهید شدند. هفتصد نفر از آنها هم به مختار پیوستند که حالا من قصه مختار را مى‏گویم. توابین از کجا بودند؟ از شهر کوفه بودند. بعد که اسرا به مدینه آمدند، در مدینه ولوله شد. ما پسر پیغمبر را از مدینه با زن و بچه‏اش بفرستیم و آنوقت زن و بچه‏اش تنها برگردند. مردم مدینه هم عصبانى شدند و گفتند: ما با یزید بیعت نمى‏کنیم. یزید دستور داد که سه روز جان و مال و ناموس مردم مدینه دست سربازهاى من باشد. جمعیتى در مدینه ریختند و آمار کشته‏گان را برایتان بگویم. پنج هزار نفر سرباز از شام در مدینه ریختند. هزار نفر صحابى را کشتند. یعنى افرادى که با پیغمبر بودند، چهار هزار نفر را هم غیر از صحابى کشتند. نهصد تجاوز ناموسى هم داشتند. مردم مکه هم گفتند: ما زیر باز نمى‏رویم. دستور دادند و دوباره حمله‏اى به مکه شد. مردم مکه به مسجد الحرام پناه بردند و کعبه را خراب کردند. خانه‏هاى اطراف را ویران کردند. این هم ماجراى مکه بود. لکن یک صاعقه‏اى از آسمان رسید و آنها نابود شدند. در قرآن یک آیه داریم که مى‏فرماید: «و من یرد فیه بهذا. . . » مکه چیزى است که اگر کسى خواسته باشد که آن را خراب کند، نابود مى‏شود. ابرهه هم که لشکر فیل سوار تشکیل داد و آمد که کعبه را خراب کند «تَرْمِیهِم بحِِجَارَةٍ مِّن سِجِّیلٍ(فیل/4) فجََعَلَهُمْ کَعَصْفٍ مَّأْکُولِ(فیل/5)» پرندگانى آمدند و با سنگریزه آنها را نابود کردند. مکه یک خط ویژه است. این کارهاى یزید بود. اما قصه مختار را براى شما بگویم. مختار که بود؟ اسمش مختار بود و لقبش چیتان بود. حضرت على وقتى بچه بود، به این مختارى که کوچک بود مى‏گفت: کیف! یعنى آدم تیز هوش و زرنگی بود. پدرش ابن عبید بود. پدرش هم مرد صالحى بود. پدرش فرمانده لشکر بود. لشکرى که به ایران حمله شد، فرماندهى آن را پدر مختار داشت. مختار سیزده ساله بود که در جبهه جنگ بود. مادرش یک زن داراى عقل و فصاحت و رشد بود. در سال اول هجرى در مدینه متولد شد. خود مختار بسیار شجاع، بسیار سخنور، بسیار عابد بود و بعد از اینکه قاتلین کربلا را گرفت و اعدام کرد، دائماً روزه مى‏گرفت. مى‏گفت: من خدا را شکر مى‏کنم که خدا توسط من قاتلین کربلا را از بین برد. سیزده سالگى که پدرش در جبهه شهید شد، تحت سرپرستى عمویش بود که عموى آن هم نور چشم حضرت على بود. استاندار حضرت على بود. پس مختار جمعاً از خانواده شریفی بود. مادرش با کمال بود. پدرش رزمنده بود. عمویش استاندار حضرت على بود. خودش هم تیز هوش بود. مختار ذاتاً یک چنین موقعیتى داشت. سابقه مختار را بگویم. مختار هم زندانى میثم طمار بود. «تمار» تمر، خرما! تمار خرما فروش است. مثل «حداد» که آهن فروش است. مثل «خباز» که نان فروش است. مثل «بقال» بقل به معنى سبزى فروش است. میثم طمار، از یاران خوب على بن ابیطالب بود. حکومت ضد على، میثم را گرفت و زندان کرد. مختار را هم گرفت و زندانی کرد. مختار هم زندانى میثم بود. میثم طمار با مختار در یک زندان بودند. یک روز میثم طمار در زندان مى‏گوید: من یک چیزهایى براى تو از على شنیده‏ام. برایت بگویم؟ گفت: بگو. گفت: على بن ابیطالب به من گفت: این مختار قیام خواهد کرد. ابن زیاد که الان من و تو را گرفته است و در زندان کرده است، به دست تو کشته خواهد شد. تو با همین پاهایت روی صورت ابن زیاد لگد خواهى زد. مثلاً شاه یک زندانى را بگیرد. ولی یک انسان به یک طریقى به این زندانی بگوید: تو زمانى که از این زندان بیرون می‌روی، شاه به دست تو کشته خواهد شد و تو لگدى هم به صورت شاه خواهى زد. اینها را چه کسى مى‏گوید؟ میثم طمار از قول على بن ابیطالب در زندان به جناب مختار مى‏گوید. ناقل قصه «ابن ابی الحدید» است. حالا یک کسی سوال می‌کند؟ این مختار که اینقدر آدم خوبى بود، چرا گذاشت بعد از کربلا دشمن امام حسین را بکشد؟ خوب بود که در کربلا مى‏آمد و امام را یارى مى‏کرد. کجا بود؟ زندان بود. چطور شد که زندان رفت؟ ماجرا به این صورت بود که مسلم بن عقیل قبل از امام حسین وارد کوفه شد که مسئله را بررسى کند و بعد خبر بدهد. مسلم اول وارد خانه مختار شد. بعد که دید اوضاع دارد یک طور دیگر مى‏شود، حضرت مسلم بن عقیل خانه هانى رفت. مختار بیرون کوفه رفت تا یک لشکرى را درست کند و برای کمک بیاید. وقتى که رفت لشکرى درست کند، وقتى آمد که کار از کار گذشته بود. یعنى خانه‌ی هانى ریختند و مسلم را گرفتند و شهید کردند و مختار را هم که وارد کوفه شد، گرفتند و وارد زندان کردند. و لذا وقتى امام حسین به کربلا آمد، مختار در زندان بود. توابین چند نفر بودند؟ چهار هزار نفر بودند. چند نفر از آنها مانده بودند؟ هفتصد نفر ماندند. این هفتصد نفر وقتی به کوفه برگشتند در زندان به مختار پیغام دادند که ما خلاصه تصمیم گرفته‏ایم که به خاطر سکوت خودمان، یک کار انقلابى بکنیم. چون از زهرا(س) شرمنده هستیم. حسین را کشتند. ما باید یک کارى بکنیم. سه هزار و سیصد نفر از ما شهید شدند. ما هفتصد نفر مانده‏ایم. ما هفتصد نفر به رهبرى تو آماده هستیم تا تو از زندان به ما خط بدهى و ما انجام بدهیم. اجازه مى‏دهى که ما در زندان بیاییم و در زندان را بشکنیم؟ فرمود: نه! سرباز زیاد است و شما اگر بیاید و هجوم کنید شما هم قتل عام مى‏شوید. ما شما را براى روزگارى می‌خواهیم. گفتند: تو باید از زندان نجات پیدا کنى. گفت: من یک شوهر خواهرى دارم که پسر عمرو است. پسر عمرو شوهر خواهر من است و چون عمرو محبوبیتى دارد، شما نزد پسرش که شوهر خواهر من است، بروید و بگویید: یک نامه به دربار بنویسد. بخاطر گل روى عمرو و احترام پسر عمرو، من را از زندان آزاد کنید. از طریق نامه پسر عمرو آزاد شد. حالا مختار چه کسى است؟ صاحب کتاب الغدیر، علامه امینى(ره) در بیست کتاب راجع به مختار نقل مى‏کند که مفصل نوشته شده است. علمایى مثل محقق اردبیلى، حلى، آقا شیخ عباس قمى، آیت الله العظمى خوى، صدوق، طوسی علماى زیادى راجع به مختار تحقیقاتى کرده‏اند. مختار آدم بسیار خوبى است. خود ایشان هم مفصل تقدیر کرده است. اخیراً کتاب فارسى نوشته شده است. فاضل محترم آقارضوى اردکانى، یک کتابى به نام قیام مختار نوشته است که حدود هفتصد صفحه است. این هفتصد صفحه براى این بحث مطالعه شده است. ضمناً خود من هم با بعضى از علماى قم که در تاریخ خیلى تحقیق کرده‏اند تماس گرفتم. درباره‌ی مختار به اندازه‏اى که یک مسلمان باید بداند، برایتان گفتم. این کتاب قیام مختار را هم هرکسى که حوصله دارد بخواند. چیز خوبى است. اى کاش صدا و سیماى ما پنجاه میلیون تومان مى‏داد و این حرکت مختار را فیلم مى‏کرد. اصلاً یک فیلمنامه است. منتها یک فیلمنامه‏اى که هر سطرش از یک منبعى تحقیق شده است. یعنى یک کلمه به تو بگویم. مختار کارى کرد که دل زهرا شاد شد. امیرالمومنین دعایش مى‏کرد. امام زین العابدین دعایش کرد. امام باقر دعایش کرد. هر امامى که به اسم مختار مى‏رسید، مى‏گفت: رحم الله! مختار دل ما را شاد کرد. خیلى شیرین کارى کرد. ده نفر در کربلا وقتى امام حسین را شهید کردند روی بدن امام حسین با اسب تاختند. مختار گفت: ما ده نفر را مى‏خواهیم که اسب هایشان را نعل تازه بزنند و بتازند. ده نفر دست هایشان را بالا کردند. این ده نفر را خواست. فرمود: این ده نفر را کتف بسته بخوابانید. فرمود: اینقدر اسب باید از روى اینها برود تا اینها زیر سم اسب جان بدهند. یعنى خوب انتقام گرفت. هرمله آمد و گفت: من سه تا شیرین کارى کرده‏ام. یک تیر در چشم راست ابوالفضل زدم. یک تیر به گلوى على اصغر زدم. یک تیر در قلب امام حسین زدم. مختار گفت: من می‌خواهم خودم هرمله را بگیرم. برای هرمله گفت: من خودم مى‏خواهم که در عملیات شرکت کنم. در عملیات شرکت کرد. هرمله را گرفت و گفت: من هم سه تا شیرین کارى مى‏کنم. دو تا دستش را یک بار قطع می‌کنم. دوتا پایش را یک بار قطع می‌کنم. بعد گفت که در دیگ روغن زیتون او را بسوزانند که دیگر نگوید: من سه تا شیرین کارى کرده‏ام. بحث انتقام، بحث عجیبى است. خیال نکنید که اینها برای گذشته است. خیلى از اینهایى که از ایران بخاطر یک مسئله‏‌ی کمرنگ یا پررنگ فرار کردند و به خارج رفتند، در سفارتخانه‏ها می‌آیند و مى‏گویند: به هر نحوى هست ما به ایران برگردیم. اینطور نیست که اگر آدم از یک جا تلخى فرار کرد، همیشه شیرین باشد. اگر رزق شما تلخی باشد، آن طرف دنیا هم تلخى برایت مى‏رسد. هرکسى یک مقدارى مقدرات دارد. ما بی خودى گیج هستیم. آقا سهم شما این بوده است که هفتصد کیلو شکر بخورى. اگر خواسته باشى که هفتصد و یک کیلو بخورى، سر هفتصد کیلوگرم حالت به هم مى‏خورد و خون تو را آزمایش می‌کنند. مى‏گویند: قندت بالا رفته است. مواد قندى نخور. اینکه نسخه مى‏نویسد، این را خدا نوشته است. شما هفتصد کیلو شکر بیشتر سهمیه‌ات نبوده است. باید چهل و دو هزار کیلومتر راه بروى. اگر خواسته باشى که چهل و دو هزار کیلومتر و صد متر راه بروى، آن صد متر یا پایت می‌لنگد یا تیغ به پایت مى‏رود. یا ماشینت پنچر مى‏شود. این معنایش این نیست که تلاش نکنیم. معنایش این است که حرص نزنیم. کار باید کرد. اما نباید حرص زد. ما دائم زور مى‏زنیم. مى‏خواهیم خوب بشود. مى‏خواهیم خرابش کنیم. مى‏خواهیم بزرگش کنیم. چهل و سه تا رادیو صبح تا شام به امام و به جمهورى اسلامى فحش مى‏داد. از صدام هم تعریف مى‏کردند. خوب حالا مثلاً امام خراب شد، صدام عزیز شد؟ تو که زورت بیش از سه تا رادیو نیست. چهل و سه تا رادیو به چهل و سه زبان، صبح تا شام به نظام و رهبر نظام ما توهین می‌کردند. بالاخره شما خیلى نمى‏خواهد زور بزنى. عزت و ذلت دست خداست. سى هزار نفر در کربلا جمع شدند تا هفتاد نفر را بکشند. اگر ما بودیم مى‏گفتیم: خلاص! مختار پیدا مى‏شود و به هرمله مى‏گوید: سه تا شیرین کارى کردى. سه تا شیرین کارى مى‏کنم. ابن زیاد فرماندار کوفه بود. مشغول غذا خوردن بود. گفت: من وقتى غذا مى‏خورم سر بریده امام حسین را بیاورید که همینطور که غذا مى‏خورم کیف کنم. مشغول غذا بود. سر مبارک امام حسین و سر شهدا را آوردند. شش سال گذشت. سر ابن زیاد را بریدند. امام زین العابدین در مدینه مشغول غذا خوردن بود. سر ابن زیاد را هم نزد امام زین العابدین بردند. مختار، سر ابن زیاد را برید و نزد امام سجاد فرستاد. وقتى که امام سجاد با اهل بیت مشغول غذا خوردن بود، سر ابن زیاد را آوردند. الله اکبر! یک چیز دیگر بگویم. باز هم باید بگوییم: الله اکبر! سر مقدس امام حسین در روز عاشورا بریده شد. سر نحس ابن زیاد هم بعد از شش سال در روز عاشورا بریده شد. انتقام گرفت. خیلى زیباست. اگر تاریخ مختار فیلم شود، آدم دیوانه مى‏شود. یعنى آدم صدها آیه و حدیث و عبرت می‌گیرد. اینطور نیست که کسى بتواند با آل محمد در افتد. اینطور نیست که بزنیم. بکوبیم و قلع و قمع کنیم. اگر بنا بود که اسلام کوبیده شود، به اندازه کافى از صدر اسلام تا به حالا ضربه به آن زده بودند. بگذارید چند آیه راجع به این بنویسم. این آیه یکى از چیزهایش مختار است. یکى از عاملین این آیه مختار است. «قاتلوهم» قرآن در سوره توبه دستور مى‏دهد. این نامردها را بکشید. «یعذبهم الله» خدا اینها را عذاب مى‏کند. «بایدیکم» با دست شما. یعنى نگویید: که خدایا مرگ به آن بده. با دست تو باید به آن مرگ بدهد. خدا اینها را به دست شما عذاب مى‏کند. «ایدى» با «ید» تو. با دست تو. یعنى دست انسان، دست خداست. قوانین خدا از بازوى شماست. «و یخذهم» خوار مى‏کند. «و یخذهم و ینصرکم» خدا دشمنانتان را خوار مى‏کند. «و ینصرکم» و شما را نصرت و یارى مى‏دهد. «و ینصرکم علیهم» خدا شما را پیروز مى‏کند. «و یشف» شفا مى‏دهد. به چه کسى شفا مى‏دهد؟ «صدور قوم فیه» قوم مومنین را شفا می‌دهد. عجب آیه قشنگى است. سوره توبه، آیه 15 است. یکى از کسانى که به این آیه عمل کرد، مختار بود. خداوند قاتلین را به دست مختار عذاب کرد و قاتلین کربلا را خوار کرد و مختار را بر دشمنانش یارى کرد و دل امام سجاد و امام باقر را شفا داد. «و یشفعى» جگرشان حال آمد. «و یشفى» شفا داد. «صدور» سینه مومنین شاد شد. الله اکبر! در کربلا هفتاد سر را بریدند. مختار هم گفت: هفتاد تا سر را ببرید. هفتاد به هفتاد! چقدر خوب است که آدم بچه هایش را خوب تربیت کند. خوشا به حال پدرانی که به عوض لوستر، دوچرخه، کمد، سرویس، ماشین، سرویس آشپزخانه و غیره به جای تزئینات مادى به مغز بچه هایشان می‌رسند. یعنى حاضر باشد که چهل هزار تومان بدهد که بچه‏اش شنا و رانندگى و آموزش تایپ و قرآن و مقاله نویسى را یاد بگیرد. بهترین پول‏ها باید خرج مغز شود. خدا مغز را بالا گذاشته است. یعنى باید بهترین لیره‏ها صرف مغز شود. ما مغز را پایین گذاشته‏ایم. یعنى کفش ما برق مى‏زند اما مغز ما تاریک است. کفش‏هایش ورنى است. چقدر این آقا سوپردولوکس است. بله! کفش‏هاى آن جیر جیر مى‏کند. ولى زبانش گویا نیست. نمی‌تواند حرف بزند. صدا از کفشش بلند مى‏شود، اما نمی‌تواند حرف بزند. کفشش برق مى‏زند، مغزش تاریک است. اصلاً خدا ما را از اینطرف خلق کرد. ما از اینطرف جواب دادیم. خدا مغز را بالا گذاشت. زیر مغز قلب را گذاشت. زیر قلب شکم را گذاشت. زیر شکم، شهوت را گذاشت. اصلاً خدا از اینطرف خلق کرد. ولى الان دنیا از اینطرف جواب مى‏دهد. اول شهوت است. بعد از شهوت شکم است. بعد از شکم احساسات است. حالا اگر امتحانى هم بود، کنکورى بود. در کتابخانه چهار کتاب را هم مطالعه مى‏کنند. یعنى خدا ما را از اینطرف خلق کرد. ما از اینطرف جواب دادیم. این را مى‏گویند: مغز شیرین! یعنى آدم منحرف مى‏شود و خودش هم توجه ندارد. مى‏دانید مالک اشتر چه کسى بود؟ کسى بود که استاندار امیرالمومنین بود. بسیار قوى بود. مختار هم خیلى جگر داشت. سه بار زندان افتاد. خیلى قوى بود. من هرچه فکر کردم که ببینم مختار را به چه کسى مى‏توانیم تشبیه کنیم، نتوانستم. اما به یکى از علماى قم گفتم که مى‏توانیم مختار را به مرحوم طیب تشبیه کنیم. طیب بود که خیلى مرد بود. در آن عاشورا خیلى مردانگى کرد. گفت: مختار و طیب درست نیست. گفتم: مى‏توانیم مختار را به حر تشبیه کنیم. گفت: حساب مختار جداست. مختار کسى بود که توانست این پیچ و مهره بنى امیه را باز کند. کس دیگر نمى‏توانست. حالا مختار کارهایش شرعى بود؟ بله! یک کانال زده بود. مختار گفته بود که صلاح نیست من به طور مستقیم مسئله هایم را از امام زین العابدین بپرسم. امام حسین یک برادر داشت. آن برادر یک خرده گمنام است. برادرهاى مشهورش، امام حسن و ابوالفضل بود. یک برادر دیگرى هم به نام محمد حنفیه داشت. از یک مادر دیگر بود. محمد حنفیه گفت: تو بین من و امام سجاد رابط باش. هر کارى مى‏خواهم بکنم که مسئله شرعى آن را نمى‏دانم تو بپرس و به ما بگو. کما اینکه زمان خفقان زینب کبرى رابط بود. چون اگر مى‏فرمودند که امام زین العابدین فرموده است، ترور مى‏شد. مى‏گفتند: ما امام حسین را کشتیم که دیگر خلاص شویم. امام بى امام! تا مادامى که امام حسین را کشته بودند و خفقان بود، زن‏ها مى‏آمدند حرف را از زینب کبرى مى‏گرفتند و به مردها مى‏گفتند. یعنى زینب کبری رابط بین امامت و امت بود. ما یک چیزهایى یادمان مى‏رود. مثلاً همه ما مى‏گوییم: زینب کبرى خواهر امام حسین بود. یکى هم بگوید: مادر دو شهید در کربلا بود. زینب کبرى دو تا از بچه هایش در کربلا شهید شدند. منتها مهر امامت شده است. نه مردم گفتند: مادر دو شهید است و نه خودش در سخنرانى‏ها گفت: من مادر شهید هستم. مادر شهید بود ولى هر کجا حرف مى‏زد از حسین حرف میزد. جالب این است که شوهر زینب(س) یک جلسه فاتحه براى دو تا بچه هایش در مدینه گرفت. بعد از ماجراى کربلا، چند روز بعد، یک جلسه فاتحه‏اى گرفت. مردم مى‏آمدند و به عبدالله، شوهر زینب و پدر دو شهید تسلیت مى‏گفتند. یک نفر از در آمد و گفت: آقا تسلیت عرض مى‏کنیم. بعد گفت: نمى‏گذاشتى که بچه هایت به جبهه بروند. حالا درست است که امام حسین دایى آنها بوده است و خانم شما زینب مى‏خواست به جبهه برود. اما حداقل شما نمی‌گذاشتی که بچه هایت به جبهه بروند. یک مدرکى مى‏گرفتند و دامادشان مى‏کردى. آدم آرزو دارد که بچه‏اش داماد شود. اگر به جبهه نمى‏رفتند چه مى‏شد؟ الان آنهایى که بچه هایشان به جبهه نرفته است سر و سامان دارند. نوه دارند. خلاصه یک خرده در گوش پدر دو شهید وز وز کرد. پدر دو شهید هم نگفت: اینجا جلسه عزادارى است. من صاحب عزا هستم و ایشان مهمان است و آمده است تا تسلیت بگوید. تخته کفش را برداشت و بر سر او زد. گفت: من افتخار مى‏کنم که پسرم به یاری حسین رفته است. حالا گیرم که پسر تو دو هزار لیتر دیگر هم آب خورد. بالاخره که بعد به درک خواهد رفت. ما که ماندنى نیستیم همه ما باید برویم. منتها یکى در دریا غرق مى‏شود، یکى را برق مى‏گیرد. یکی چهار تا کیسه برنج می‌خورد. یکى هشت تا کیسه برنج می‌خورد. آقا من هشت تا کیسه برنج خوردم. من سه هزار لیتر آب دیگر هم خورده‏ام. خیلى افتخار نکن. آخر باید بروی. بگذار قرآن بنویسم. چون به ما خواهند گفت: آقاى قرائتى معلوم هست که تو چه کار مى‏کنى؟ تو یک زمانى نوشتى درس هایى از قرآن! چرا از کربلا و مختار و شمر و هرمله می‌گویی؟ چه کار مى‏کنى؟ این حرف‌ها در کجاى قرآن است؟ بگذار قرآن بخوانم. قرآن مى‏گوید: «إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمینَ مُنْتَقِمُون‏»(سجده/22) آیه قرآن است. سوره محمد(ص)، آیه بیست و دو است. «إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمینَ مُنْتَقِمُون‏» ما از مجرمین انتقام مى‏گیریم. برادر گران فروختى. در خیابان با تو گران حساب مى‏کنند. بى رحمى کردى، به تو بى رحمى مى‏کنند. در دیگ‌اش شن انداختى. همان شن زیر دندان تو خواهد رفت. چاه کندى؟ خودت در چاه مى‏افتى. ممکن است امروز زرنگى کنی. اما قرآن قول داده است که ما از مجرمین انتقام مى‏کشیم. اگر قرار بود که از مجرمین انتقام نکشد، همیشه مى‏گفتیم: خوشا به حال مجرمین! اما نگاه مى‏کنیم آدم‌های دزدی که جان سالم به در می‌برند، آخر خط مى‏بینى که سه میلیون دارد. ولى این سه میلیون به اضافه این است که مى‏گویند: بى تقواست. دزد است. فاسد است. حالا اگر گیر بکند مى‏گوید: اى کاش نان خالى خورده بودم و دزدى نکرده بودم. اگر هم گیر نکند، آخرش دود مى‏شود. اگر قرار بود که کار آدم با دزدى پیش برود، کار دزدها پیش رفته بود. ما الان یک جمعیتى از دزدان دنیا جمع کنیم، بالاخره هر کشورى دزد دارد. تمام دزدهاى کشورها را جمع کنیم. با آدم‏هاى صالح، یک نمایشگاه بگذاریم. دوهزار تا دزد حرفه‏اى، دو هزار تا آدم صالح را بیاوریم. ممکن است که هر دزدى یک ماشینى، یک خانه‏اى، یک قطعه زمینى، چیزى داشته باشد. اما عاقبت به عزت و ذلتش نمى‏ارزد. «لَا خَیْرَ فِی لَذَّةٍ بَعْدَهَا النَّار»(من‏لایحضره‏الفقیه/ج4/ص392) امیرالمومنین فرمود: لذت‌هایی که بعد از آن جهنم است. «فَانْتَقَمْنا مِنَ الَّذینَ أَجْرَمُوا»(روم/47) این هم یک آیه دیگر «إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمینَ مُنْتَقِمُون‏»(سجده/22) یک آیه دیگر «لهم خذ فى الحیاة الدنیا» پهلوى را با حضرت امام(ره) مقایسه کنید. هر دو نزدیک حضرت عبد العظیم دفن هستند. قبر او چه شد؟ قبر امام چه شد؟ عاقبت کار را ببینید. قرآن مى‏گوید: «وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقینَ»(قصص/83)آیه دیگر مى‏فرماید: «و العاقبت للاهل التقوى» خلاصه امروز را نبین. امروز بهارى هست. پاییزى هم هست. جوجه‏ها را آخر پاییز باید شمرد. شاهنامه آخرش خوش است. شمر در کربلا یک شترى را گروگان گرفت. بعد از حوادث که همه را کشتند و خیمه‏ها را آتش زدند. گفتند: این شتر برای امام حسین است. گفت: من دوست دارم بردارم و بروم. خوب شمر است. شتر را گرفت و به کوفه برد. گفت: این به افتخار این است که توانستم گردن امام حسین را از بدن جدا کنم. شتر را کشت و گوشتش را به خانه کسانى که بغض حسین را داشتند و با امام حسین بد بودند، فرستاد. آنها کبابى راه انداختند و یک کباب با گوشت شتر خوردند. مختار چه کرد؟ مختار دستور داد و گفت: تمام خانه هایى که دود کباب از آن‌ها بالا رفته است باید خراب شود. کباب را درست کردید به افتخار اینکه حسین را کشتید؟ آن خانه‏ها همه خراب شد و تمام آنهایى که آن کباب‏ها را خوردند، اگر مى‏فهمیدند که این چه شترى است، آن کباب را نمی‌خوردند. مختار گفت: کسانى که با علم و آگاهى فهمیدند که این شتر برای امام حسین است و به افتخار شهادت کباب خوردند آنها هم اعدام بشوند. تمام آنهایى که کباب خوردند اعدام شدند. تمام خانه هایى که در آنها کباب درست شد، خراب شدند. مختار فرمود: سه اصل است که در کشتن باید رعایت کنید. 1- به بچه‏ها کار نداشته باشید. 2- به زن‏ها هم کار نداشته باشید. 3- به سالمندها هم کار نداشته باشید. فقط مردهاى سالم و چاقی را که توبه نکردند و خیال مى‏کنند که کار خوبى کرده‏اند بکشید. این بزرگوارى است. فرماندار کوفه بعد از آنکه مختار را گرفت و در زندان کرد، بعداً مختار از زندان آزاد شد. روزى که آزاد شد صبح در مسجد آمد و دید ابن زیاد که فرماندار کوفه است روى منبر است و دارد به اهل بیت جسارت مى‏کند. یک نابینا به نام عبدلله عفیف بلند شد. عبدالله عفیف یک نابینا بود. گفت: نامرد به اهل بیت جسارت نکن. تو فرماندار هستى. باش! لعنت بر هرچه فرماندار مثل تو است. آن نابینا را کشتند. اما ابن زیاد دوباره روى منبر رفت و جسارت کرد. مختار بلند شد و گفت: ابن زیاد خدا دهانت را بشکند. گفتند: آقا ساکت باش. گفت: مگر چه گفتم؟ گفتند: مگر تو امروز از زندان آزاد نشده‏اى؟ گفت: من امروز از زندان بیرون آمده‏ام. اما دست از کارم برنمى دارم. اصلاً مومن مثل آینه است. آینه بزرگ باشد، مى‏گوید: اینجای تو سیاه است. بزنید و بشکنید و بقیه‌اش را بردارید. باز مى‏گوید: اینجای تو سیاه است. یعنى اگر تکه تکه‏اش هم بکنى، دست از کار برنمى دارد. من از زندان آمده‏ام ولى کارم را انجام مى‏دهم. حالا شیوه کارش چه طور بود؟ مى‏گویند: وقت تمام شد. کار را از کجا شروع کرد؟ در یک دقیقه پیشگویى‏هاى را هم بگویم. حضرت على در پیشگویى خودش فرمود: جوانى از سقیف، چون فامیلی مختار، سقیفى بود. حضرت على پیشگویى کرد. فرمود: یک جوانى از سقیف انتقام خون حسینم را خواهد گرفت. امام حسین روز عاشورا نفرین کرد و گفت: خدایا «سلم على سقاف سقیف» خدایا من هرچه موعظه مى‏کنم اینها گوش نمى‏دهند. آن جوانى که بعدها قرار است حال اینها را بگیرد، بر اینها مسلط کن. همینکه سر ابن زیاد را هنگام غذاخوردن به خدمت امام زین العابدین آوردند، امام زین العابدین سجده کردند. امام باقر فرمود: به مختار حرف زشت نزنید. مختار خیلى مردانگى کرد، دل اهل بیت را شاد کرد. ضمناً بنى امیه خیلى علیه مختار جوسازی مى‏کردند. پسرش نزد امام باقر(ع) آمد و گفت: از بس که به در و دیوار از پدر من نوشته‌اند، من دیگر گیج شده‌ام. من پسر مختار هستم. راستش را بگو. تو که امام باقر هستى، به من بگو: پدر من خوب بود یا بد بود؟ فرمود: خدا پدرت را رحمت کند. از بس خوب بود این شایعه‏ها را درست مى‏کنند. مى‏خواهند آدم‏هاى خوب را در مملکت بد جلوه دهند. واگرنه کسى پولش را به بدها نمى‏دهد. همیشه پولشان را به خوب‌ها مى‏دهند. هر کس که خوب‏تر است بیشتر به آن پول مى‏دهند. امام صادق هم همینطور بود. فرمود: هیچ زنى از بنى هاشم بعد از عاشورا آرایش نکرد. شش سال زن‏هاى بنى هاشم آرایش نکردند. همینکه مختار قاتلین را کشت، آرایش کردند. امام صادق فرمود: پنج سال است که غذاى لذیذ در خانه ما پخته نشده است. ولى بعد از هلاکت اینها ما غذاى لذیذ هم خوردیم. خلاصه اینهایى که به کربلا آمدند خیرى ندیدند. در خانه‌ی خولى ریختند تا او را در خانه‏اش بگیرند. دوید و در مستراح رفت. رفت زیر یک سبد پنهان شد. سبد را بلند کردند و در مستراح او را در مقابل چشمان زنش کشتند. عمرسعد مى‏خواست فرماندار رى شود، اما نشد. درسى که مى‏گیریم این است. کسانى که کمک ظلم و ظالم و طاغوت کنند، کسانى که آخرت را به دنیا بفروشند، این چنین نیست که به دنیا برسند. خیلى‏ها به دنیا مى‏رسند اما در جهنم عذاب می‌بینند. به ذلتش نمى‏ارزد. زنده باد آنهایى که صبر کردند و دین را نفروختند.
 خدایا به آبروى صابرین به ما ایمانى بده که در بدترین حوادث هم دست از دین برنداریم. جایى هم که آدم مى‏خواهد بین حق و باطل به سمت باطل برود، به خاطر فشار سیاسى، اجتماعى، اقتصادى، فشار زن و بچه، شوهر، دوست، فامیل، آنجایى هم که فشار باعث مى‏شود که آدم به سمت باطل برود، خدایا همان وقت، به آبروى آبرومندان درگاهت، همه ما را حفظ کن.
 خدایا مثل توابین به ما توفیق بده که اگر دسته گلى به آب دادیم توبه کنیم. در مکه و مدینه از عزاداری هیچ خبرى نیست. در مدینه هیچ خبرى نیست. ولى در ایران حسین حسین مى‏گویند. کسانى که با عزاداریشان، با اطعامشان، با موعظه و پند و مرثیه و شعرشان دل امام زمان را شاد کردند، خدایا قلب حضرت مهدى را از اینها شاد و یک لحظه بین اینها و اهل بیت و قرآن جدایى قرار نده. ما و نسل ما را تا ابد از طرفدارن اهل بیت قرار بده. براى شادى روح امام و شهدا و روح تمام کسانى که ما را با امام حسین آشنا کردند و الان نیستند و براى شادى روح مختار و یارانش، که دل اهل بیت را شاد کردند، صلواتی بفرستید.
«والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته»

 



  • کلمات کلیدی :


  • «روز مباهله»
    89/9/6 10:54 ع

     

     

    معنای لغوی و اصطلاحی مباهله

    مباهله در اصل از «بَهل» به معنی رها کردن و برداشتن قید و بند از چیزی است. اما مباهله به معنای لعنت کردن یکدیگر و نفرین کردن است. کیفیت مباهله به این گونه است که افرادی که درباره مسئله مذهبی مهمی گفتگو دارند در یک جا جمع شوند و به درگاه خدا تضرّع کنند و از او بخواهند که دروغ گو را رسوا سازد و مجازات کند.

    شرح مختصر واقعه مباهله

    مباهله پیامبر با مسیحیان نجران، در روز بیست وچهارم ذی الحجّه سال دهم هجری اتفاق افتاد. پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم طی نامه ای ساکنان مسیحی نجران را به آیین اسلام دعوت کرد. مردم نجران که حاضر به پذیرفتن اسلام نبودند نمایندگان خود را به مدینه فرستادند و پیامبر آنان را به امر خدا به مباهله دعوت کرد. وقتی هیئت نمایندگان نجران، وارستگی پیامبر را مشاهده کردند، از مباهله خودداری کردند. ایشان خواستند تا پیامبر اجازه دهد تحت حکومت اسلامی در آیین خود باقی بمانند.

    موقعیت جغرافیایی

    بخش با صفای نجران، با هفتاد دهکده تابع خود، در نقطه مرزی حجاز و یمن قرار گرفته است. در آغاز طلوع اسلام این نقطه، تنها نقطه مسیحی نشین حجاز بود که مردم آن به عللی از بت پرستی دست کشیده و به آیین مسیح علیه السلام گرویده بودند.

    دعوت به اسلام

    پیامبر اکرم، حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم برای گزاردن رسالت خویش و ابلاغ پیام الهی، به بسیاری از ممالک و کشورها نامه نوشت یا نماینده فرستاد تا ندای حق پرستی و یکتاپرستی را به گوش جهانیان برساند. هم چنین نامه ای به اسقف نجران، «ابوحارثه»، نوشت و طی آن نامه ساکنان نجران را به آیین اسلام دعوت فرمود.

    نامه حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم به اسقف نجران

    مشروح نامه پیامبر به اسقف نجران چنین بود: «به نام خدای ابراهیم و اسحاق و یعقوب. [این نامه ایست] از محمد، پیامبر خدا، به اسقف نجران. خدای ابراهیم و اسحاق و یعقوب را ستایش می کنم و شما را از پرستش بندگان به پرستش خدا فرا می خوانم. شما را دعوت می کنم که از ولایت بندگان خدا خارج شوید و در ولایت خداوند درآیید و اگر دعوت مرا نپذیرفتید باید به حکومت اسلامی مالیات (جزیه) بپردازید [تا در برابر این مبلغ، از جان و مال شما دفاع کند] و در غیر این صورت به شما اعلام خطر می شود».

    عکس العمل نجرانی ها

    نمایندگان پیامبر که حامل نامه دعوت به اسلام از جانب پیامبر بودند، وارد نجران شدند و نامه را به اسقف نجران دادند. او نیز شورایی تشکیل داد و با آنان به مشورت پرداخت. یکی از آنان که به عقل و درایت مشهور بود گفت: «ما بارها از پیشوایان خود شنیده ایم که روزی منصب نبوت از نسل اسحاق به فرزندان اسماعیل انتقال خواهد یافت و هیچ بعید نیست که محمد ـ که از اولاد اسماعیل است ـ همان پیامبر موعود باشد». بنابراین شورا نظر داد که گروهی به عنوان هیئت نمایندگان نجران به مدینه بروند تا از نزدیک با محمد صلی الله علیه و آله وسلم تماس گرفته، دلایل نبوت او را بررسی کنند.

    گفتگوی پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم با هیئت نجرانی

    پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم در مذاکره ای که با هیئت نجرانی در مدینه به انجام رسانید آنان را به پرستش خدای واحد دعوت کرد. امّا آنان بر ادعای خود اصرار داشتند و دلیل الوهیت مسیح را، تولد عیسی علیه السلام بدون واسطه پدر می دانستند. در این هنگام فرشته وحی نازل شد و این سخن خدا را بر قلب پیامبر جاری ساخت: «به درستی که مَثَل عیسی نزد خداوند مانند آدم است که خدا او را از خاک آفرید». در این آیه، خداوند، با بیان شباهت تولد حضرت عیسی علیه السلام و حضرت آدم علیه السلام ، یادآوری می کند که آدم را با قدرت بی پایان خود، بدون این که دارای پدر و مادری باشد، از خاک آفرید و اگر نداشتن پدر گواه این باشد که مسیح فرزند خداست، پس حضرت آدم برای این منصب شایسته تر است؛ زیرا او نه پدر داشت و نه مادر. اما با وجود گفتن این دلیل، آنان قانع نشدند و خداوند به پیامبر خود، دستور مباهله داد تا حقیقت آشکار و دروغ گو رسوا شود.

    مباهله، آخرین حربه

    خداوند پیش از نازل کردن آیه مباهله، در آیاتی چند به چگونگی تولد عیسی علیه السلام می پردازد و مسیحیان را با منطق عقل و استدلال روبرو می کند و از آنان می خواهد که عاقلانه به موضوع بنگرند. بنابراین پیامبر، در ابتدا سعی کرد با دلایل روشن و قاطع آنان را آگاه کند، اما چون استدلال موجب تنبّه آنان نشد و با لجاجت و ستیز آنان مواجه گشت، به امر الهی به مباهله پرداخت. خداوند در آیه 61 سوره آل عمران می فرماید: «هرگاه بعد از دانشی که به تو رسیده، کسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آنها بگو بیایید فرزندانمان و فرزندانتان و زنانمان و زنانتان، و ما خویشان نزدیک و شما خویشان نزدیک خود را فرا خوانیم؛ سپس مباهله کنیم و لعنت خدا را بر دروغ گویان قرار دهیم».

    دیدگاه بزرگان نجران درباره مباهله

    در روایات اسلامی آمده است که چون موضوع مباهله مطرح شد، نمایندگان مسیحی نجران از پیامبر مهلت خواستند تا در این کار بیندیشند و با بزرگان خود به شور بپردازند. نتیجه مشاوره آنان که از ملاحظه ای روان شناسانه سرچشمه می گرفت این بود که به افراد خود دستور دادند اگر مشاهده کردید محمد با سر و صدا و جمعیت و جار و جنجال به مباهله آمد با او مباهله کنید و نترسید؛ زیرا در آن صورت حقیقتی در کار او نیست که متوسل به جاروجنجال شده است و اگر با نفرات بسیار محدودی از نزدیکان و فرزندان خردسالش به میعادگاه آمد، بدانید که او پیامبر خداست و از مباهله با او بپرهیزید که خطرناک است.

    در میعادگاه چه گذشت؟

    طبق توافق قبلی، پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم و نمایندگان نجران برای مباهله به محل قرار رفتند. ناگاه نمایندگان نجران دیدند که پیامبر فرزندش حسین علیه السلام را در آغوش دارد، دست حسن علیه السلام را در دست گرفته و علی و زهرا علیهماالسلام همراه اویند و به آنها سفارش می کند هرگاه من دعا کردم شما آمین بگویید. مسیحیان، هنگامی که این صحنه را مشاهد کردند، سخت به وحشت افتادند و از این که پیامبر، عزیزترین و نزدیک ترین کسانِ خود را به میدان مباهله آورده بود، دریافتند که او نسبت به ادعای خود ایمان راسخ دارد؛ زیرا در غیر این صورت، عزیزان خود را در معرض خطر آسمانی و الهی قرار نمی داد. بنابراین از اقدام به مباهله خودداری کردند و حاضر به مصالحه شدند.

    سخنان ابوحارثه درباره مصالحه

    هنگامی که هیئت نجرانی پیامبر را در اجرای مباهله مصمّم دیدند، سخت به وحشت افتادند. ابوحارثه که بزرگ ترین و داناترین آنان و اسقف اعظم نجران بود گفت: «اگر محمد بر حق نمی بود چنین بر مباهله جرئت نمی کرد. اگر با ما مباهله کند، پیش از آن که سال بر ما بگذرد یک نصرانی بر روی زمین باقی نخواهد ماند». و به روایت دیگر گفت: «من چهره هایی را می بینم که اگر از خدا درخواست کنند که کوه ها را از جای خود بکند، هر آینه خواهد کَند. پس مباهله نکنید که در آن صورت هلاک می شوید و یک نصرانی بر روی زمین نخواهد ماند».

    سرانجام مباهله

    ابوحارثه، بزرگ گروه، به خدمت حضرت آمد و گفت: «ای ابوالقاسم، از مباهله با ما درگذر و با ما مصالحه کن بر چیزی که قدرت بر ادای آن داشته باشیم». پس حضرت با ایشان مصالحه نمود که هرسال دوهزار حُلّه بدهند که قیمت هر حلّه چهل درهم باشد و بر آنان که اگر جنگی روی دهد، سی زره و سی نیزه و سی اسب به عاریه بدهند.

    مباهله، اثبات صدق دعوت پیامبر

    مباهله پیامبر با نصرانیان نجران، از دو جنبه نشان درستی و صداقت اوست. اوّلاً، محض پیشنهاد مباهله از جانب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم خود گواه این مدعاست؛ زیرا تا کسی به صداقت و حقانیّت خود ایمان راسخ نداشته باشد پا در این ره نمی نهد. نتیجه مباهله، بسیار سخت و هولناک است و چه بسا به از بین رفتن و نابودی دروغ گو بینجامد. از طرف دیگر، پیامبر کسانی را با خود به میدان مباهله آورد که عزیزترین افراد و جگرگوشه های او بودند. این خود، نشان عمق ایمان و اعتقاد پیامبر به درستی دعوتش می باشد که با جرأت تمام، نه تنها خود، بلکه خانواده اش را در معرض خطر قرار می دهد.

    مباهله، سند عظمت اهل بیت

    مفسران و محدثان شیعه و اهل تسنّن تصریح کرده اند که آیه مباهله در حق اهل بیت پیامبر نازل شده است و پیامبر تنها کسانی را که همراه خود به میعادگاه برد فرزندانش حسن و حسین و دخترش فاطمه و دامادش علی علیهم السلام بودند. بنابراین منظور از «اَبْنائَنا» در آیه منحصرا حسن و حسین علیهماالسلام هستند، همان طور که منظور از «نِساءَنا» فاطمه علیهاالسلام و منظور از «اَنْفُسَنا» تنها علی علیه السلام بوده است. این آیه هم چنین به این نکته لطیف اشاره دارد که علی علیه السلام در منزلت جان و نفس پیامبر است.

    دو روایت در شأن اهل بیت

    در کتاب عیون اخبار الرّضا درباره مجلس بحثی که مأمون در دربار خود تشکیل داده بود، چنین آمده است: امام علی بن موسی الرضا علیه السلام فرمودند: «خداوند پاکان بندگان خود را در آیه مباهله مشخص ساخته است و به دنبال نزول این آیه، پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم ، علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام را با خود به مباهله برد. این مزیّتی است که هیچ کس در آن بر اهل بیت پیشی نگرفته و فضیلتی است که هیچ انسانی به آن نرسیده و شرفی است که قبل از آن، هیچ کس از آن برخوردار نبوده است».

    در کتاب غایة المرام به نقل از صحیح مسلم آمده است: روزی معاویه به سعد بن ابی وقاص گفت: چرا ابوتراب را دشنام نمی گویی؟ گفت: از آن وقت که به یاد سه چیز افتادم که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم درباره علی فرمود، از این کار صرف نظر کردم. یکی آن بود که وقتی آیه مباهله نازل شد پیغمبر تنها از فاطمه و حسن و حسین و علی دعوت کرد و سپس فرمود: «اللهم هؤلاء اهلی؛ خدایا، اینها خاصّان منند»...

    نزول آیه تطهیر در روز مباهله

    روزی که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله وسلم قصد مباهله کرد، قبل از آن عبا بر دوش مبارک انداخت و حضرت امیرالمؤمنین و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام را در زیر عبای مبارک جمع کرد و گفت: «پروردگارا، هر پیغمبری را اهل بیتی بوده است که مخصوص ترینِ خلق به او بوده اند. خداوندا، اینها اهل بیت منند. پس شک و گناه را از ایشان برطرف کن و ایشان را پاکِ پاک کن.» در این هنگام جبرئیل نازل شد و آیه تطهیر را در شأن ایشان فرود آورد: «همانا خداوند اراده فرمود از شما اهل بیت پلیدی را برطرف فرماید و شما را پاکِ پاک کند.

    اعمال روز مباهله

    روز بیست و چهارم ذی الحجّه، روز مباهله پیامبر با مسیحیان نجران است که در نزد مسلمانان، اهمیت خاصّی دارد؛ چرا که گواه حقانیت و درستی دعوت پیامبر و عظمت شأن اهل بیت مکرّم اوست. در کتاب شریف مفاتیح الجنان، اعمال مخصوصی بدین شرح برای این روز ذکر شده است:

    اول: غسل، که نشان پالایش ظاهر از هر آلودگی و آمادگی برای آرایش جان و صفای باطن است؛

    دوم: روزه، که سبب شادابی درون است؛

    سوم: دو رکعت نماز؛

    چهارم: دعای مخصوص این روز که به دعای مباهله معروف است و شبیه دعای سحر ماه رمضان می باشد.

    هم چنین در این روز خواندن زیارت امیرالمؤمنین به ویژه زیارت جامعه روایت شده است. احسان به فقرا و محرومان به تأسّی از مولی الموحدین علی علیه السلام که در رکوع نمازش به نیازمند احسان فرمود، سفارش شده است.

    بخش هایی از دعای روز مباهله

    خداوندا، بر محمد و آل محمد درود فرست و به من شادی و خرّمی، استقامت و گشایش، عافیت و سلامت و کرامت، روزی پاک و فراوان، و هر نعمت و وسعت که نازل شده یا از آسمان به زمین نازل می شود، قسمت کن.

    خداوندا، اگر گناهان چهره مرا نزد تو فرسوده اند و میان من و تو حایل شده اند و حالم را نزد تو دگرگون کرده اند، از تو درخواست می کنم به نور آبرویت که خاموش نشود و به آبروی حبیبت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم و به آبروی وصیّت علّی مرتضی علیه السلام و به حق اولیائت که آنها را برگزیدی که بر محمد و آل محمد درود بفرستی و هر گناه که کرده ام بیامرزی و مرا در باقی مانده عمرم حفاظت کنی.

    خداوندا، من مطیع توام، پس از من خشنود باش. عملم را ختم به خیر کن و ثواب آن را برایم در بهشت مقرّر دار و آنچه خود سزاوار آنی برای من انجام ده، ای سزاوار تقوا و آمرزش. رحمت فرست بر محمد و آل محمد و به رحمت خود به من رحم کن، ای مهربان ترینِ مهربانان



  • کلمات کلیدی :


  • <   <<   6   7   8      >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ :

    عمربن سعد
    شهید تندگویان
    [عناوین آرشیوشده]
    ...آمار وبلاگ...

    ...پیوند های روزانه...

    ...دسته بندی یادداشت ها...

    ...آرشیو...

    ...اشتراک در خبرنامه...

    ...طراح قالب...